SAMKin uusi strategia on siirtynyt toteutusvaiheeseen ja niin on asia myös
digitalisaation osalta. Itse asiassa se on ollut sitä jo pidempään, mutta nyt
tekemisellä on vahva ja virallinen selkänoja. Digitalisaatio on muotoiltu
strategiaamme toimenpiteeksi näin: ”Digitalisoidaan
kaikki tarkoituksenmukaiset palvelut”. Toimenpide on osa strategista
tavoitetta: ”Tuloksellisesta toiminnasta
liikkumavaraa”. Digitalisaation onnistumista mitataan kahdella
mittaritavoitteella:
1) ”Tilinpäätöksen toiminnallinen tulos on joka vuosi positiivinen” ja 2) ”Rahoitusmallin mukainen tulos on joka vuosi nouseva välitavoitteena 4 % taso”. Tässä korostuu selvästi digitalisaation tulkinta toiminnan tehostajana ja sujuvoittajana: kun hommat sujuvat entistä tehokkaammin ja sujuvammin, jää enemmän hyvää viivan alle.
SAMKin digitalisaatio toteutuu palveluiden digitalisaation
kautta – palvelut ovat tekemistä ja tätä tekemistä digitalisoidaan
tarkoituksenmukaisuusharkintaa käyttäen. Eli kaikkia palveluita ei
digitalisoida periaatteen vuoksi, vaan tarkastellaan kutakin ja
pohditaan yhdessä palvelun omistajan kanssa mitä kannattaa tehdä. SAMKissa on
noin 120 palvelua, joten tekemisen puutetta ei ole luvassa lähiaikoina.
Yritysarkkitehtuuri on mainio työkalu tämän digitalisaatioprosessin hallintaan: toiminnan kokonaisuus on kuvattu sinne malliksi, joka sisältää ”lukemattoman määrä” yksityiskohtia. Alamme lähestyä tilannetta, jossa SAMKin toimintaa pystytään mallintamaan varsin yksityiskohtaisesti ja kokonaisvaltaisesti; tämä on tärkeää, koska digitalisaatio näkyy ja vaikuttaa kaikkialla.
1) ”Tilinpäätöksen toiminnallinen tulos on joka vuosi positiivinen” ja 2) ”Rahoitusmallin mukainen tulos on joka vuosi nouseva välitavoitteena 4 % taso”. Tässä korostuu selvästi digitalisaation tulkinta toiminnan tehostajana ja sujuvoittajana: kun hommat sujuvat entistä tehokkaammin ja sujuvammin, jää enemmän hyvää viivan alle.
Yritysarkkitehtuuri on mainio työkalu tämän digitalisaatioprosessin hallintaan: toiminnan kokonaisuus on kuvattu sinne malliksi, joka sisältää ”lukemattoman määrä” yksityiskohtia. Alamme lähestyä tilannetta, jossa SAMKin toimintaa pystytään mallintamaan varsin yksityiskohtaisesti ja kokonaisvaltaisesti; tämä on tärkeää, koska digitalisaatio näkyy ja vaikuttaa kaikkialla.
SAMKin palveluiden digitalisaation arkkitehtuurimalli
Digiterveisin,
Jari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti