SAMK oli mukana
kansainvälisessä ECAR 2016 -opiskelijatutkimuksessa, jossa kartoitettiin
korkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä koulujen IT-asioista. Saimme tulokset
käyttöömme hiljattain.
Kyselyn
kokonaisvastaajamäärä oli 71641 opiskelijaa. Suomesta vastauksia saatiin
yhteensä 4129 (YO 3016, AMK 1113). Mukana Suomesta oli 4 ammattikorkeakoulua ja
8 yliopistoa.
Kyselyssä pyydettiin opiskelijoita arvioimaan omaa suhteutumistaan
tietotekniikkaan (esim. Critic vs Supporter). Erilaisten pääaineiden suhteen
ristiintaulukoituna oli helppo havaita korrelaatio teknisten aineiden
opiskelijoiden ja heidän positiivinen suhtautumisensa informaatioteknologiaan.
Sen sijaan em. isommista pääaineryhmistä lääke- ja hoitotieteen ala oli IT:n
suhteen varovaisempi ja kriittisempi.
Raportti kartoitti opiskelijoiden käytössä olevaa teknologiaa. Lähes
kaikilla on käytössään kannettava tietokone. Tabletti on joka toisella
opiskelijalla ja älypuhelimia 95 %:lla vastaajista. Mobiiliteknologia
on siis vahvasti opiskelijoiden elämässä ja laukussa mukana.
Opiskelijoiden kokemus teknologiasta omassa korkeakoulussaan on sanallisten
vastausten toiveista ja moitteista huolimatta voittopuolisesti hyvää. Langaton
verkko toimii ja siihen on verraten helppoa kytkeytyä. Kysyttäessä
monellako kurssilla opiskelija käyttää kannettavaa tietokonettaan, 75 % käyttää
sitä joko kaikilla tai suurimmassa osaa kurssejaan. Tämä vastaa hyvin vuosien
2015-2016 aikana tehdyn ns. Kopiosto-selvityksen antamaa kuvaa
digitaalisesti opiskelijoille jaetun aineiston määrästä ja merkityksestä
korkeakouluopetuksessa. Tehdyssä selvityksessä vain 5 % materiaalista enää
jaetaan opiskelijoille paperimuodossa.
Sanallisten kysymysten osalta opiskelijat esittävät parannusehdotuksina
opintojakson opettajalle teknologian osalta kaiken opetuksessa käytettävän
materiaalin jakoa verkossa mukaan lukien luentonauhoitus. Opiskelijat ovat myös
huolissaan sekä omasta että opettajan IT-taidoista. Tätä tukevat numeeriset
vastaukset, kun n. 60 % opettajista koettiin olevan riittävät IT-taidot
opintojakson tarpeisiin. Jäljelle jäävältä 40 %:n osalta opiskelijat kaipaavat
perehtyneisyyttä opetuksessa käytettävään teknologiaan. Eritoten opiskelijoita
ärsyttää materiaalin hajauttaminen erilaisille alustoille ja eri
tallennusvälineille. Kommunikaation lisääminen opettajan ja opiskelijan
välillä nousee monessa sanallisessa vastauksessa esiin.
Tältä pohjalta on hyvä SAMKissakin ponnistaa syyslukukauden 2017 alusta
alkaen BYOD-toimintamalliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti